Person sitter foran laptop

Ny varslingsportal for ansatte

Misjonssambandet har nå fått på plass en ny digital løsning for varsling for ansatte. Den nye portalen gir en sikrere og kvalitetssikret prosess for både varsler og mottaker.

Misjonssambandet har veletablerte rutiner for varsling, både med hensyn til hvordan de skal meldes inn og for behandlingen videre. Nå blir prosessen enda sikrere, ved at det har blitt etablert en egen digital løsning som vil ivareta varslingen fra den sendes inn til den er ferdig behandlet.

– Dette blir et viktig og godt redskap, sier hovedverneombud i organisasjonen, Georg Mork. – Vi ønsker å kvalitetssikre rutinene ved varsling. Den nye portalen skal hjelpe både varsler og mottaker gjennom prosessen.

    

Portal for frivillige også på vei

Den nye varslingsportalen er i første omgang for ansatte og er tilgjengelig i organisasjonens intranett. Dette gjelder ansatte i regioner i Norge, felt, avdelinger på HK, Gjenbruken og Fjellhaug eiendom. For ansatte i andre enheter som aksjeselskaper, stiftelser og foreninger meldes og behandles varslinger innad i det respektive selskapet.

For frivillige medarbeidere finnes det en egen varslingsrutine med eget skjema (informasjon om denne finner du her). Denne er foreløpig ikke endret.

– Vi jobber med å få på plass en portal på nett også for frivillige medarbeidere og håper at dette skal være på plass i løpet av vinteren, sier Ragnhild Myren, personalleder i Misjonssambandet.

    

Sikrere prosess fra start til slutt

Generalsekretær Gunnar Bråthen er glad for å få på plass den nye varslingsportalen, som vil sikre at all informasjon knyttet til varslinger ligger kryptert med grundig loggføring og tilgangskontroll.

– Varslingsportalen skal gi oss full kontroll på varslinger – fra de kommer inn til de er lukket, understreker han.

 

Les mer på utsyn.no.