Bønnevandring

Bønnevandring

Bønnevandring er en konkret måte å utøve sin tro gjennom ulike poster hvor man ber.

Forberedelser


Velg ut de postene du ønsker å bruke, og se over om du har utstyret du trenger, gjerne et par dager i forveien. For barn som har lite erfaring med bønn, passer det best med aktive poster, mens for barn med mer bønneerfaring fungerer det bra med mer kontemplative poster.

Sett av god tid til å sette opp postene. Bruk hovedrommet på bedehuset (der søndagsmøtene pleier å være) så sant det er mulig. Spre postene på ulike steder i rommet. Prøv å gjøre dem så estetisk innbydende som mulig, slik at det er fristende å tilbringe tid i bønn og kontemplasjon på hvert sted. Bruk det du har, for eksempel; duker eller tøystykker, levende lys, en enkel blomst, englevinger eller en hvit fjær, ikoner, hjerte, kors, en gammel Bibel osv.

Kontemplative poster kan det være en fordel å ha på gulvet, med puter rundt til å sitte på. Poster med aktiv handling og små deler kan det være lurt å ha på små sidebord.

Gjør klar en CD eller spilleliste med bakgrunnsmusikk. Husk å be for samlingen og barna.

Gjennomføring


Start med en felles samling. Det kan være så enkelt som å si litt om hva bønn er, lese et bibelvers om bønn, og synge en sang sammen.

Forklar nøye hva dere skal gjøre. Beskriv hver enkelt post, så detaljert og konkret som mulig. Gå gjerne fra post til post og demonstrere hva de skal gjøre mens du forklarer. Forklar at bønnevandring handler om å være stille sammen med hverandre og stille sammen med Gud. Derfor er det ikke lov å prate. Derimot kan de gjerne sitte i ro på stolen sin og høre på musikken, og bare slappe av eller tenke, hvis de ikke ønsker å be.

Gi klar beskjed om hva barna skal gjøre når de er «ferdige», skal de bli værende i rommet eller kan de gå et annet sted og gjøre noe annet? Ikke alle synes det er greit å være rolig lenge, men det er også lov å forvente at de blir litt lenger enn de egentlig føler passer dem. Du kjenner gruppa, du vet hva du kan regne med at fungerer. Uansett er det viktig at de som føler seg ferdige ikke ødelegger for de som vil ha mer tid. Klare beskjeder hjelper slik at barna føler seg trygge, både de som er lei og de som vil bruke tid.

Slipp så barna fri til å utforske de ulike postene. Vær til stede. Hvor lang tid man bruker på dette kan variere, det er ikke et poeng å trekke det mer ut enn nødvendig. Se an gruppa.

Postene
Vi har forberedt 15 poster som ferdig utarbeidede forslag, med oversikt over innhold, utstyr som trengs og instruksjoner til barna. Det er ikke meningen at du skal bruke alle 15 på en gang, plukk ut de som du syns passer til din gruppe. 5-6 poster er ofte passe.

I dette dokumentet finner du oversikt over postene, med detaljert beskrivelse, utstyrsliste og forberedelser som trengs:

Bønnevandring, oversikt


Her finner du instuksjonsplakater til hver post:

Bønnevandring, poster


Her finner du vedlegg til enkelte poster:

Helt perfekt, materiell til posten
Alt du behøver, materiell til posten
T
ilgivelse, syndstilsigelsekort


Andre ideer


Det fins selvsagt en mengde andre bønnevandringsposter som det er mulig å bruke. Kun fantasien setter grenser. Hvis du søker etter "prayer stations" på nettet, vil du få masse inspirasjon. Her er noen ideer:

BIBELVERS:

Lapper med bibelvers som barna kan plukke med seg

En Bibel med mange understrekede vers som barna kan bla i

Bibelversblomster (http://www.fribu.no/files/Bibelsamling-3-Mannakornblomster.pdf)

Bibelmix som kan brukes til å finne vers for konkrete situasjoner (http://www.bibelmix.com)

Bibelvers på lapper med farger/bilder som henger på veggene - eller med klesklyper på en snor på tvers av rommet (på denne snora kan man også henge postkort fra misjonsland, sitater, bilder fra bibelfortellinger m.m.)

Et stort ark der barna kan skrive sine egne favorittvers

Ha mange bibler liggende framme, lett tilgjengelig.

KROPP/IDENTITET

I et separart rom: ha dansematte, basketballkorg eller triksekonkurranse med et stort banner på veggen der det står at det er «i ham vi lever, rører oss og er til.» Apg 17:28

Legg fram madrasser, dersom du har et grønt teppe kan du legge dette over. Ha bibler og andaktsbøker liggende. Her kan barna bare sitte og hvile. Skriv på veggen: «Han lar meg ligge i grønne enger» Sal 23 eller «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.» Matt 11:28

Ha en «klemmepost» der det står en leder som gir barna en klem.

Skaff fingermaling (eller blekk). La barna ta finger-, hånd- eller fotavtrykk på et stort ark, evt. også på et lite ark som de får med seg. Dette viser at alle er unike og skapt i Guds bilde.

KREATIVITET

Legg fram utstyr til å tegne, klippe og lime og oppfordre barna til å bruke kreativiteten sin til å lage noe fint. Forklar at dette er noe Gud har gitt oss, til glede for oss selv og andre.

SYND

Gi mulighet til å skrive lapper med ting man angrer på. Brett lappene sammen og fest dem på korset. Destruer lappene etter samlingen.

FORBØNN

Ha liggende ferdige lapper med bønneemner som barna kan be for der og da eller ta med seg hjem.

Ha et hjørne der det sitter en leder som kan be for og sammen med barna. Unngå lukkede rom alene med barna, det går fint å ha forbønn i samme rom som resten av postene.

Ha en pute eller skammel der barna kan knele og ta imot velsignelsen.

Legg fram hyssing eller garn, så kan barna knytte dette rundt håndleddet for å huske et bønneemne. Ta evt. kontakt med Åpne Dører og få «piggtrådarmbånd» for å huske forfulgte kristne.

TAKK

Ha en stor plakat på veggen der barna kan skrive ting de er takknemlige for. Ef 5:20