Gideon

Gideon

”Nå legger jeg denne nyklipte ullen her på treskeplassen. Faler det dugg bare på ullen mens hele marken er tørr, da vet jeg at..” Gideon ber Gud om konkrete tegn flere ganger, og han får svar!

I dag skal vi høre om Gideon fra boken Dommerne, en bok vi finner nokså tidlig i Det gamle testamentet. Vår del av historien om Gideon begynner etter at Gud har kalt ham til å være leder for en stor hær. Denne hæren skal jage et nabofolk som heter midianittene ut fra Israel. Det er spennende å lese fortellingen om Gideon. Gud velger Gideon til å lede hæren, men Gideon tror nesten ikke det han hører. For Gideon er den yngste i den dårligste familien i den svakeste slekten i hele Israel. Men Gud er bestemt, Gideon er mannen han vil bruke.

 

Gideon er bekymret for om det virkelig er Gud som kaller han til denne oppgaven, og sier at han vil se et tegn. Gideon setter frem et offer, og Guds engel brenner det opp. Gideon forstår at dette er et tegn fra Gud, og tilber han som Herre. Første gang Gideon ber om tegn og får se tegnet, blir han litt modigere. Da sier Gud at Gideon skal rive ned et avgudsalter i nærheten, som en slags begynnelse før selve oppgaven kommer. Gideon gjør det Gud sier, selv om han er redd. Når Gideon skal rive ned alterne til avgudene, gjør han det om natten når ingen ser ham. Etterpå samler han med seg en hær og er nesten helt klar til følge Guds ordre. Men så blir Gideon usikker, og han trenger flere tegn før han går i krigen Først etter to nye tegn fra Gud, føler han seg trygg og vil stole på Gud og gjøre det som han vil

 

Dommerne 6:36-40

Da sa Gideon til Gud: «Om du vil berge Israel ved min hånd, som du har sagt, så se hit: Nå legger jeg denne nyklipte ullen her på treskeplassen. Faller det dugg bare på ullen mens hele marken er tørr, da vet jeg at det er ved min hånd du vil berge Israel, slik som du har sagt.» Og slik gikk det. Da Gideon sto opp neste morgen og vred opp ullen, presset han så mye dugg ut av den at det ble en skål full av vann. Da sa han til Gud: «La ikke vreden flamme opp mot meg om jeg taler enda en gang. Jeg ville gjerne gjøre prøven med ullen en gang til. La nå ullen alene være tørr, mens det faller dugg på hele marken.» Og den natten gjorde Gud det slik: Ullen holdt seg tørr, men hele marken var duggvåt.

 

Gud gir ikke opp. Han vil bruke Gideon som et slags verktøy til å få gjort det Han vil, og gir Gideon den bekreftelsen han trenger for å kunne lede hæren. Vi kan tro at Gideon forstår at det er Gud, og ikke han selv, som skal redde Israel, når han sier ”Om du vil berge Israel ved min hånd”. Likevel er Gideon mer opptatt av at han selv er liten og svak. Han ser ikke at det er Gud, verdens skaper, som skal lede hæren gjennom han. Gideon er ikke alene om å tenke sånn. Dette er nemlig en gjenganger i Bibelen; her kan vi lese om mange mennesker som fokuserer mer på at de er svake enn på at Gud er stor. Det blir nesten som å tro at verdens beste gitarist ikke skal klare spille bra med en litt ødelagt gitar, eller verdens beste fotballspiller bommer på ballen dersom han ikke har helt perfekte fotballsko. Når vi tror at Gud har skapt verden, skal vi ikke da kunne tro at han kan bruke oss slik som han har skapt oss?

 

Gideon må ha lurt på hvorfor Gud, den Allmektige Herre, ville bruke tid med han som er svak og redd. Særlig når han så seg rundt og tenkte på alle de andre som passet mye bedre til å være sammen med Gud. Slik kan vi tenke i dag også: hvorfor vil Gud ha noe med meg å gjøre når jeg er så redd og synes egentlig hele greia med Gud er litt skummelt?

 

Historien om Gideon forteller oss om Gud som er interessert i å bruke tid på Gideon. Det kan hjelpe oss å se at Gud er interessert i oss også. Det betyr ikke at vi alle sammen skal finne frem ull eller noe lignende for å teste Gud. Historien er neppe ment som en bruksanvisning som gjelder alle. Historien viser oss at Gud vil ha med selv reddharen Gideon på laget, og Gud tillater at Gideon har det vanskelig. Da har Gud garantert lyst til å være samne med deg og meg også, selv om vi av og til tviler, har mange spørsmål og syns at alt med Gud er vanskelig å forstå.

 

Det fine med Bibelen er at den gjelder for oss i dag også, selv om den er veldig gammel og historiene er om personer som levde for mange tusen år siden. Det er nok ikke slik at vi får beskjed om jage ut et folk fra vårt land, slik som Gideon. Men det er slik at Gud fortsatt er opptatt av oss. Han er opptatt av oss uansett hvordan vi har det, selv når vi ikke klarer å forstå helt hva og hvem Gud er. Gud vil fortsatt ha kontakt med oss, og tåler at vi ikke er verdens beste eller modigste. Han er faktisk glad i oss uansett, akkurat som Han var glad i Gideon, og Gud kan bruke oss uansett, akkurat som Han brukte Gideon.

 

MINNEORD


”For jeg er Herren din Gud
som har grepet din høyre hånd og sier til deg:
«Vær ikke redd!
Jeg hjelper deg.»”

 

ANDAKTSDISPOSISJON
Gideon blir utvalgt av Gud, men Gideon trenger tegn for våge å stole på Ham. Han får to tegn og tør til slutt å gjøre som Gud ber han om. Gud ville være med Gideon. Gud vil fortsatt bruke tid med oss om også vi sliter med å stole på Ham, for Gud er interessert i alle mennesker.

 

ARBEIDSOPPGAVER

I hvilken bok i Bibelen kan vi lese om Gideon?
Hva het folket som Gideon skulle jage ut fra Israel?
Hva brukte Gideon for å teste Gud?

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

Hva tror du var grunnen til at Gideon var redd for å stole på Gud?
Hvordan tror du Gideon følte seg når han måtte teste Gud igjen rett før slaget?
Tror du at du selv hadde våget å stole på Gud etter første tegn, eller ville du også bedt om flere tegn?

TIPS

- Les Dommerne kapittel 5-7 for å lese hele historien om Gideon. Da får du se hvordan Gud brukte han!

- Les en spennende andakt om Dommernes bok på iTro.no:

FOKUS
Hvem er Gud. Gud har tro på oss!

 

BØNN

Kjære Jesus, Takk for at vi kan få lov til å tro på deg. Takk for at du er sammen med oss hver dag, og for at du kan bruke oss akkurat slik som du har skapt oss. Hjelp oss til å stole på deg og ditt ord. Amen.

 

Gideon.pdf