Maria Magdalena

Maria Magdalena

Det er ingen av oss som fortjener å være venn med Jesus. Vi gjør jo masse galt, mens han er bare god. Likevel elsker han oss så høyt at han til og med døde for vår skyld! Det er en ekte venn!

Har du noen gang lurt på om Jesus hadde jentevenner? De nærmeste disiplene hans var tolv menn, men det står faktisk også i Bibelen at det var flere kvinner som fulgte ham (Lukas 8:1-3). Maria Magdalena var en av dem. Hennes vennskap med Jesus startet da hun var i en ganske håpløs situasjon. Onde ånder kontrollere livet hennes, vi kaller det at hun var besatt, og hun opplevde mye vondt og vanskelig. Jesus ble hennes store redning da han befalte alle åndene å dra ut av henne. Maria Magdalena fikk virkelig erfare på kroppen at Jesus hadde makt over det onde. Hun skjønte at han var en venn man kunne stole på når man hadde det som verst. Derfor ønsket hun å være sammen med ham og tjene ham med det hun eide (Lukas 8

 

I teksten vi nå skal lese er Maria Magdalena på nytt i en håpløs situasjon. Jesus var død. Han som hun stolte på og som hadde forandret livet hennes, var borte. Til og med kroppen hans var fjernet, så hun hadde ingen grav hun kunne besøke heller. Maria Magdalena var så fortvilet at hun bare stod ved graven og gråt. Var ikke Jesus den hun hadde trodd at han var? Hvis han var Guds sønn så skulle han vel ikke ha dødd? De andre disiplene gikk hjem til seg selv. Men Maria Magdalena ble stående igjen ved graven. Kanskje hadde hun ingen andre hun kunne gå til? Vi skal nå lese i Johannes evangeliet 20:1-18 hva som skjedde videre:

 

Tidlig om morgenen den første dagen i uken, mens det ennå er mørkt, kommer Maria Magdalena til graven. Da ser hun at steinen foran graven er tatt bort. Hun løper av sted og kommer til Simon Peter og den andre disippelen, han som Jesus hadde kjær, og hun sier: «De har tatt Herren bort fra graven, og vi vet ikke hvor de har lagt ham.» Da dro Peter og den andre disippelen ut og kom til graven. De løp sammen, men den andre disippelen løp fortere enn Peter og kom først. Han bøyde seg fram og så linklærne ligge der, men gikk ikke inn i graven. Simon Peter kom nå etter, og han gikk inn. Han så linklærne som lå der, og tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet. Det lå ikke sammen med linklærne, men sammenrullet på et sted for seg selv. Da gikk den andre disippelen også inn, han som var kommet først til graven. Han så og trodde. Fram til da hadde de ikke forstått det Skriften sier, at han måtte stå opp fra de døde. Disiplene gikk så hjem. Men Maria sto like utenfor graven og gråt. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. Da fikk hun se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget, en ved hodet og en ved føttene. «Hvorfor gråter du, kvinne?» spurte de. Hun svarte: «De har tatt Herren min bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham.» I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?» Hun trodde at det var gartneren, og sa til ham: «Herre, hvis du har tatt ham bort, så si meg hvor du har lagt ham, så skal jeg ta ham med meg.» «Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester. Jesus sier til henne: «Rør meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg stiger opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud.» Da gikk Maria Magdalena av sted og sa til disiplene: «Jeg har sett Herren!» Og hun fortalte hva han hadde sagt til henne.

 

Jesus hadde blitt korsfestet, og han vart lagt i en grav som var stengt med en stor stein. Jesus hadde vært død i tre dager, men var nå blitt levende igjen. Tenk for en opplevelse det var for Maria Magdalena; hun var den aller første personen som fikk møte Jesus etter at han stod opp fra de døde. Hun lette etter en død Jesus, men fant det ufattelige; en levende Jesus. 

 

Er det noe vi kan lære av Maria Magdalenas vennskap med Jesus? I Hebreerbrevet 13:8 står det at Jesus er i går og i dag den samme. Det vil si at Jesus er den samme i dag som han var for 2000 år siden. Den Jesus Maria Magdalena møtte er altså den samme Jesus som møter oss i hverdagen. Selv om vi ikke ser ham, så har han lovet å være sammen med oss alle dager (Matteus 28:20). Du kan få et vennskap med Jesus, slik Maria Magdalena hadde. Vi vet at Maria Magdalena hadde en vanskelig fortid. Å være besatt av sju onde ånder hadde nok ført til mye skade i livet hennes. Antagelig hadde hun også gjort mange ting som hun angret på. En besatt person var ikke akkurat populær, og derfor tror jeg ikke Maria Magdalena hadde så mange venner før hun møtte Jesus. Kanskje ingen i det hele tatt! Jesus viser at han ikke velger venner etter hvor populær eller flink man er. Maria Magdalena hadde ingenting å imponere ham med. Sånn er det for oss alle sammen. Det er ingen av oss som fortjener å være venn med Jesus. Vi gjør jo masse galt, mens han er bare god. Likevel elsker han oss så høyt at han til og med døde for vår skyld! Det er en ekte venn!

 

Da Maria Magdalena møtte Jesus der ved graven, skjønte hun ikke hvem han var med en gang. Hun trodde han var gartneren! Det var først når Jesus sa navnet hennes at hun kjente han igjen. Det er ikke sikkert du heller føler at du kjenner Jesus. Han har jo så mange venner, så hvorfor skulle han bry seg om akkurat deg? Men Jesus kjenner navnene på hver enkelt av oss. Det står flere steder i Bibelen om akkurat det (Jesaja 43:1 og Jesaja 45:3). Jesus vet hvem du er, og han vil at akkurat du skal være hans venn!

 

Når Maria først kjenner igjen Jesus, får hun et oppdrag av ham. Hun skal fortelle disiplene at Jesus har stått opp fra de døde, og at han snart skal dra opp til himmelen. Dette var de mest fantastiske nyhetene Maria Magdalena kunne fortelle! Samtidig var det ikke bare enkelt, for på den tiden var det ikke vanlig at mennene hørte på kvinnene når det gjaldt viktige ting. Denne nyheten var så fantastisk at det ikke var sikkert de ville trodd henne selv om hun var mann. Jeg tror nok Maria Magdalena var spent på hvordan de andre kom til å reagere. Hun hadde tidligere opplevd å ikke bli trodd (Lukas 24:11). Likevel valgte Maria Magdalena å gjøre som Jesus bad henne om, for hun kunne ikke holde disse gode nyhetene for seg selv! 

 

Vi som kjenner Jesus, bærer på de mest fantastiske nyhetene som finnes! Siden Jesus elsker alle mennesker, er det fortsatt mange flere han ønsker å bli venn med. Historien om Maria Magdalena viser at Jesus ønsker å bruke oss alle til å fortelle om ham. Uansett om du er gutt eller jente, ung eller gammel. Det kan ofte være skummelt og vanskelig å skulle fortelle andre om Jesus. Da er det godt å huske på det Gud sier i minneordet, Jesaja 43:1; Og nå, så sier Herren, som skapte deg, Jakob, som formet deg, Israel: Vær ikke redd! Jeg har løst deg ut, jeg har kalt deg ved navn, du er min. Du har den sterkeste på ditt lag!

 

Minneord: 

Jesaja 43,1:

"Og nå, sier Herren, som skapte deg, Jakob, som formet deg, Israel: Vær ikke redd! Jeg har løst deg ut, jeg har kalt deg ved navn, du er min."

 

ANDAKTSDISPOSISJON
- Maria Magdalena møtte Jesus da han befridde henne fra sju onde ånder.
- Jesus var en venn hun kunne stole på, og hun ønsket å tjene ham med det hun eide. 
- Introduksjon til teksten: Maria Magdalena på ny i en håpløs situasjon. Jesus er død, hun gråter ved graven. 
- Etter å ha lest teksten: Maria Magdalena var den første som møtte Jesus etter at han stod opp fra de døde. Maria Magdalenas vennskap med Jesus.

 

BIBELTEKST
Evangeliet etter Johannes 20:1-18

 

FOKUS
Livet som kristen.

 

ARBEIDSOPPGAVER

1. Hva har du lært om Maria Magdalena?

2. Kan du finne andre historier i Bibelen som handler om onde ånder?

3. Finn de andre tekstene i Bibelen som forteller om da Jesus var stått opp fra graven. Er de like denne? Hvordan er de ulike?

 

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

1. Har du noe til felles med Maria Magdalena? I så fall, hva?

2. Kan Maria Magdalena være et forbilde for oss? I så fall, på hvilken måte? Hvordan kan du bruke det til å fortelle noen om Jesus?

3. Hvordan kan du være med å fortelle om Jesus til andre?

4. Hva synes du er vanskelig med å skulle fortelle andre om Jesus?

5. Johan Halmrast skrev en salme i 1890. Den fikk navnet Maria Magdalenas jubel. Senere er denne kjente påskesangen blitt hetende Å salige stund uten like. Hva er det med denne salmen som viser at forfatteren levde seg inn i Maria Magdalenas livssituasjon når han skrev den?

 

TIPS

- Lag en remse av papirmennesker som henger sammen med hendene. Skriv en negativ egenskap på hver av dem (løgner, tyv, baktaler...). Lag en stor figur som representerer Jesus, og skriv motsvarende positive egenskaper på ham. Snakk om hvordan Jesus er venn med alle uansett.Du trenger tusj, en saks og en rull med gråpapir.

- Les enda en spennende andakt om Maria Magdalena på iTro.no: 

- Syng sangen Å salige stund uten like.

 

BØNN

Kjære Jesus, Takk for at du er livet. Takk for at du er evig levende og gir evig liv i fellesskap med deg til alle som tror på deg som Herre og Frelser. Jesus, hjelp oss til å følge deg og gi oss frimodighet til å fortelle andre mennesker om hven du er. Takk for at du elsker oss høyere enn vi kan forstå. Takk for at du er en ekte venn! Amen.