Bernhard Lillevik

Fra donasjon til velsignelse

Det er torsdag formiddag og flere nye varer har blitt satt frem i butikken på Løkkemyra i Kristiansund. Klokken er 11:58 og duften av nystekte vafler slår mot de ca. 40(!) personene i kø utenfor som venter på å få slippe inn.

Slik kan det utrolig nok se ut på de mest hektiske dagene utenfor Gjenbruken Kristiansund.
Den nye butikken ble åpnet i 2018 og har 5-årsjubileum i år, i likhet med Misjonssalen som ligger vegg i vegg.

Men har du noen gang lurt på hvordan en slik gjenbruksbutikk egentlig drives?

For å få svar på dette, tar vi kontakt med Bernhard Lillevik som tidligere har drevet både kaféer og dagligvareforretninger i byen. Nå er han butikkleder i Gjenbruken Kristiansund.

Hva var motivasjonen bak opprettelsen av denne gjenbruksbutikken?

Motivasjonen til å starte gjenbruksbutikken vår var å få være med å bidra til noe positivt for folk som trenger hjelp, og at dette var og fortsatt er i regi av NLM. Vi har tre områder som er prioritert, det er skole, helse og vann. Vi ønsker på denne måten å få være med å bidra til at folk i utviklingsland kan få hjelp til å få det bedre innen disse områdene. Og vi vet at det virkelig er til stor hjelp for dem. 

Hvor mange er involvert i den daglige driften og hvordan rekrutterer dere nye frivillige?

Her i Kristiansund er vi ca 30 stykker som er med.  Vi skulle gjerne vært flere, for av og til må noen slutte pga. svekket helse. Nye medarbeidere får vi ved å spørre folk som vi tror vil være med, og av og til lykkes vi med det. Noen kommer også selv og spør om å få begynne.  

Har dere noen tiltak for å fremme de frivilliges velferd og trivsel?

Alle får være med i et positivt miljø.  Det sosiale har stor plass, og vi har det trivelig i lag. Tirsdager er dugnadsdag med stengt butikk. Da er det veldig populært å være her, vi er rundt 20 personer disse dagene. Så har vi julebord og sommerfest.  Og hver gang vi samles har vi  "Ord for dagen" hvor vi leser fra ei andaktsbok og ber velsignelsen sammen. Vi er en sammensatt flokk med folk som hører til i forsamlinger eller kirke og folk som ikke gjør det. Det er flere som takker oss for at de får være med. Noen har også sagt at det er som medisin for dem å få være med på dette.

Hvordan sikrer dere at de donerte varene er i god stand og egnet for salg og hva gjør dere med de varene som evt. ikke kan selges?

Alle donerte varer blir gjennomgått, kontrollert og en god del blir vasket. Noe blir også pakket og sendt til Polen.  Det gjelder for det meste klær. En del varer blir også sortert ut og sendt på boss.

Hvordan er det med lagerplass? Kan det rett og slett bli for mange varer?

Når det gjelder lagerplass, kan det av og til være en utfordring. Veldig mange kommer med fine varer til oss, og det er vi takknemlige for. Men det hender vi er nødt til å ha inntaksstopp på enkelte varegrupper en periode, fordi det blir så fullt både på lageret og i butikken. Varene kommer inn ganske ujevnt, og det er ikke alltid så lett å regulere. Vi kan f.eks. få to dødsbo på en uke, og da kan det være snakk om veldig mange varer.

Hvordan fastsetter dere prisene på varene i butikken?

Angående prising så har vi en del sentrale retningslinjer å gå etter.  I utgangspunktet skal vi på fine varer prise ca en tredjedel av fullpris.  Det er ikke enkelt. Her er et eksempel: Vi fikk inn et flott spisebord med stoler og innleggsplater, fint som nytt. I butikk koster det ca 40 000 kr. Vi priset det til 6500 kr.

Hva skjer med klærne som blir lagt i de grønne klescontainerne rundt omkring i byen?

Vi har  ansvar for nitten grønne klescontainere. Noe av innholdet blir solgt i butikken, resten blir solgt til diverse fabrikker i Polen.  Tenk at bare vi her i Kristiansund selger ca. seksti tonn med klær til Polen i året!

Hvordan ser økonomien ut, og hva skjer med overskuddet?

Økonomien er meget bra.  Bare her i Kristiansund var overskuddet for 2022 ca 1,7 mill.

Pengene går sentralt inn til NLM Gjenbruk og videreformidles til prosjektene vi er med på.

Hvilke utfordringer har dere møtt i driften av gjenbruksbutikken, og hvordan har dere håndtert dem?

Utfordringen vår er at vi gjerne skulle vært flere medarbeidere, og det er noe vi stadig prøver å løse.

Hva er den mest inspirerende historien du har opplevd i forbindelse med driften av gjenbruksbutikken?

Når det gjelder det mest inspirerende ved driften av butikken, vil jeg trekke frem to ting.  Vi har folk som jobber her, som har sagt at dette rett og slett er redningen for dem.  Det andre:  Fra sentralt hold har vi hatt besøk av personer som har vært med og formidlet pengene fra gjenbruksbutikkene inn i prosjekter i Afrika.  Vi har sett bilder av vanncisterner som er bygget i et ørkenområde.  Jeg har også med egne øyne sett driften av et sykehus i Etiopia. Det er rett og slett imponerende hva som blir gjort med midlene vi er med og skaffer til veie via gjenbruksbutikkene.

Hva er din visjon for fremtiden til gjenbruksbutikken?

Visjonen for fremtiden er at vi får fortsette som i dag, og at nye medarbeidere stadig kommer til. Vi håper og tror at det vil bety noe positivt for den enkelte som er med, og for alle dem som får bedret sine livsvilkår gjennom resultatet av arbeidet vårt, nemlig satsingen på prosjektene innen skole, helse og vann i regi av NLM. 


Dersom du ble engasjert av denne artikkelen og er interessert i å bli med i et slikt fellesskap, kan du ta kontakt med din nærmeste gjenbruksbutikk.


Butikkene våre i Kristiansund, Elnesvågen, Ålesund eller Volda tar gjerne imot flere frivillige.