Person skriver på mobil bak vindu

Fra høsten kan også frivillige varsle

I juni vedtok hovedstyret varslingsrutiner for frivillige i Misjonssambandet. I tillegg har organisasjonens Arbeidsmiljøutvalg vedtatt en prosedyre for håndteringer av varslinger fra ansatte.

I desember 2020 presenterte Kontrollkomiteen i Misjonssambandet en rapport etter å ha gjennomgått hvordan hovedstyret hadde behandlet flere varsler rettet mot øverste ledelse i organisasjonen. Der sto det at noen varslinger oversendt hovedstyret hadde fått en «manglende og tilfeldig behandling av hovedstyret».

På denne bakgrunn anbefalte Kontrollkomiteen at det etableres «klarere regler og prosedyrer for hovedstyrets håndtering av varslinger i hovedstyret, og i særdeleshet regler for hvordan hovedstyrets formann og hovedstyret som kollegium håndterer varslinger mot generalsekretær». Kontrollkomiteen foreslo også at «det etableres en funksjon for oppfølging av varslingssaker på alle nivå i organisasjonen».

 

Grundig arbeid

Hovedstyret har siden desember arbeidet med å følge opp anbefalingene fra Kontrollkomiteen. Og i sitt møte i juni ble varslingsrutiner for frivillige i organisasjonen vedtatt. I tillegg ble hovedstyret presentert for oppdaterte varslingsrutiner som Arbeidsmiljøutvalget i organisasjonen har vedtatt. Det er også blitt utarbeidet en prosedyre for håndtering av varslinger.

– Vi er glade for å ha fått på plass alt dette nå. Varslingsrutinene for frivillige er det hovedstyret som har vedtatt, mens det er arbeidsmiljøutvalget som skal vedta rutiner og prosedyrer for varslinger for ansatte, sier Raymond Bjuland, leder i hovedstyret.

– Jeg vil gjerne få takke både administrasjonen og Arbeidsmiljøutvalget for et grundig arbeid med disse prosedyrene og rutinene. Dokumentene er viktige for sikre en håndtering som er tråd i med lovkrav. Det legger grunnlaget for en ryddig og profesjonell saksbehandling, sier Bjuland.

 

Oppretter varslingsutvalg

Ifølge de nye varslingsrutinene for frivillige skal alle varsel tas seriøst, og den som mottar et varsel lokalt eller regionalt skal umiddelbart informere personalleder om dette. Dette for å sikre kvaliteten på oppfølgingen. Videre presiseres at varselet som hovedregel skal behandles på lavest mulig nivå i organisasjonen.

Når det gjelder varslinger fra ansatte, oppretter Misjonssambandet nå – i likhet flere andre organisasjoner – et eget varslingsutvalg. Dette består av generalsekretær, personalleder, leder Misjonssambandet Norge, samt hovedverneombud. Varslingsutvalget mottar varsel, vurderer det, og videresender det til behandling på riktig nivå. Gjelder varselet generalsekretær, skal det normalt behandles av hovedstyret ved styreleder.

– Det gjenstår noe arbeid for å ferdigstille alle dokumenter, opprette en egen epost og eget område på intranett og www.nlm.no, og få plass noen andre praktiske detaljer. Vi regner med at alt er klart rett etter sommerferien, sier personalleder Kari Margrethe Solvang.