Hender over bord

– Har en jobb å gjøre

Den nye medarbeiderundersøkelsen i NLM avdekker høy trivsel, men også flere rapporterte tilfeller av maktmisbruk og at ansatte ikke kjenner til kanaler for internkritikk.

– Noen tall i rapporten er helt klart for høye. Ikke minst gjelder det antallet ansatte som rapporterer om maktmisbruk. Det kan hende mediebråket har senket terskelen for hva man kaller maktmisbruk, men uansett hva som ligger bak disse tallene kan vi ikke være tilfreds med dette, sier leder i NLMs medarbeiderforening, Frode Granerud.

Les hele rapporten: Last den ned her.

 

– Overraskende tall

Han er overrasket over at 18 prosent av de spurte sier at de er blitt utsatt for maktmisbruk og at 25 prosent rapporterer å ha sett andre bli utsatt for dette.

– Det er ingen hemmelighet at enkelte har vært misfornøyd i NLM, men antallet enkeltsaker jeg har kjent til skulle ikke tyde på så høye tall i undersøkelsen, sier Granerud.

Frode
Frode Granerud:Leder i NLMs medarbeiderforening Håkon Rydland

Han mener NLMs ledelse har en jobb å gjøre i møte med rapporten fra undersøkelsen hvor også 22 prosent svarer at de sjeldent finner gode kanaler for internkritikk i NLM.

– Undersøkelsen viser at det er lite kjennskap til HMS- og personalhåndboken. Det er flere gode kanaler for kritikk og varslinger, men det er tydelig at det er en jobb å gjøre i opplæringen av ansatte. Ledelsen bør også ha høy bevissthet rundt både egen ledelse og ha god lyttebokser utover i organisasjonen om hvordan dette oppfattes, sier Granerud som også understreker at det ikke alltid er enkelt å vite hva som ligger bak tallene.

– Generelt viser undersøkelsen at de ansatte har det bra og finner arbeidet meningsfullt. De fleste har også en god relasjon til sine ledere. Det er ikke overraskende og i tråd med både tidligere undersøkelser og det inntrykket jeg har i møte med organisasjonens ansatte, sier Granerud.

 

– Stabilt gode tall

Generalsekretær Øyvind Åsland er glad for at det store flertallet ansatte trives med NLM som arbeidsgiver.

– Det er stabilt gode tall i tråd med de tre foregående undersøkelsene med høy grad av trivsel, meningsfulle oppgaver og tillit til sin leder. Det er vi glad og takknemlig for. Spesielt er vi glad for at det ser ut som de ansatte stort sett virker å ha bli godt ivaretatt av sine ledere under koronapandemien, sier Åsland.

 

Vil gå bak svarene

Samtidig sier han også at de må ta tak i rapportene om maktmisbruk i organisasjonen.

– Vi skulle ønske at det tallet var null, men samtidig hadde jeg blitt veldig overrasket hvis det var det. Vi har forhørt oss rundt og funnet lite sammenlignbare tall fra andre organisasjoner og bedrifter fordi få har stilt det spørsmålet til sine ansatte. Vi skal forsøke å finne ut hva som ligger bak tallene – om det er enkeltepisoder som ikke nødvendigvis har preget arbeidshverdagen i stor grad eller om det er mer alvorlige ting som har gjentatt seg over tid, sier Åsland.

Øyvind Åsland
Øyvind Åsland:NLMs generalsekretær Marius Bergersen

I løpet av kort tid vil NLM utarbeide et undervisnings- og samtaleopplegg om sunn og usunn maktbruk.

– Det håper vi skal være til hjelp både for den enkelte leder og andre ansatte. På den måten vil vi bevisstgjøre vi som har lederansvar til å tenke gjennom egen lederstil og skape et arbeidsmiljø som har rom for å gi og ta imot tilbakemeldinger. Jeg er enig med Granerud at en bevissthet blant alle ledere i NLM om egen lederstil er noe vi bør dra ut av denne undersøkelsen.

 

Svakheter i opplæring

Åsland innrømmer også at undersøkelsen avdekker svakheter i opplæringen ansatte får om organisasjonens HMS-rutiner.

– Det er for mange som oppgir lite kjennskap til personalhåndboken og HMS-rutinene. Det tyder på at vi har en jobb å gjøre for å hjelpe folk til å sette seg inn de kanalene man har for tilbakemeldinger. Det gjenspeiler seg i at en god del sjeldent opplever å ha gode kanaler for internkritikk i organisasjonen. Jeg mener at de kanalene finnes, og da blir det vår oppgave å hjelpe ansatte til å bruke dem aktivt, sier Åsland.

Kari Margrethe Solvang, personalleder i NLM, er også glad for at undersøkelsen avdekker høy trivsel og meningsfulle arbeidsoppgaver.

Kari Margrethe Solvang
Kari Margrethe Solvang:Leder for NLMs personalavdeling Torgeir Henden

– Samtidig ser vi at når det gjelder informasjon og kommunikasjon må vi fortsette arbeidet vi startet på etter forrige undersøkelse slik at flere kan oppleve seg både sett og hørt. Rapporten avdekker også at det er noen som sliter og trenger oppmerksomhet og hjelp, sier Solvang.

 

Kursing

Hun sier at rapporten den nærmeste tiden skal presenteres for alle ansatte både på felt, avdelinger og i regionene.

– De ulike avdelingene skal utarbeide egne oppfølgingsplaner, og så vil det være tiltak som gjennomføres både fra sentralt, regionalt og mer lokalt hold. Vi kommer til å utarbeide kursmodeller på tematikk som HMS, ordninger, verdidokument og retningslinjer, og her er det viktig at de ansatte på sin side bidrar med å gjennomføre disse. Konkret med tanke på maktmisbruk vil vi utarbeide et samtaleverktøy som skal gi ledere hjelp til å fasilitere samtaler om temaet, sier Solvang.

 

– Ikke oppsiktsvekkende

Rapporten fra NLMs siste medarbeiderundersøkelse ble offentliggjort onsdag formiddag. 354 NLM-ansatte i regionene, ved hovedkontoret, på misjonsfeltene og i Norea mediemisjon, Fjellhaug eiendom og NLM Gjenbruk har svart på undersøkelsen. Det utgjør drøyt 80 prosent av de spurte.

– Det er en svært gjennomarbeidet undersøkelse som etter min mening er altfor omfattende. Likevel er svarprosenten svært tilfredsstillende. Generelt vil jeg si at resultatene ikke er oppsiktsvekkende, sier Jan Henry Heitmann om undersøkelsen hvor et stort flertall identifiserer seg med NLM, finner arbeidet meningsfullt og stimulerende og uttrykker trivsel.

Den delvis pensjonerte organisasjonskonsulenten har lang erfaring fra personalledelse og organisasjonsutvikling fra både det offentlige og organisasjoner. Han har også hatt konsulentoppdrag for NLM tidligere, men ikke vært hyret av organisasjonen de siste årene.

– Som i de fleste ideelle organisasjoner har NLM ansatte som identifiserer seg med organisasjonen. Derimot er det uvanlig for frivillige organisasjoner at de fleste har rimelig tid til å løse oppgavene sine, og opplever at lederen har tilstrekkelig tid til oppfølging, kommenterer Heitmann.

 

Internkritikk

Derimot mener han det er problematisk når 22 prosent av de ansatte svarer at det sjeldent er gode kanaler for internkritikk.

– Når samtidig de fleste har hatt medarbeidersamtale siste året, så virker det som at disse ikke fungerer godt. Det er klassisk at man har samtaleskjemaer, men ikke gir lederen tilstrekkelig opplæring. Dette skal være en viktig del av et system og struktur som her virker å ikke gi tilstrekkelig rom for internkritikk, sier Heitmann.

16 prosent uttrykker mangel på tillit til at ytringer om kritikkverdige forhold og/eller varslinger blir håndtert på en forsvarlig måte.

– Det er problematisk, men jeg har forstått at det nå er tatt tak i varslingssystemet etter kritikken i høst. Samtidig er min erfaring at endel ansatte ikke har forståelse for varslingssystemets funksjon, mener konsulenten.

 

Maktmisbruk

12 prosent av de spurte opplever at oppslagene om usunn enighets-kultur og maktmisbruk, slik medieoppslagene høsten 2020 har formidlet, gjenspeiler den faktiske situasjonen i stor eller svært stor grad.

– Det er bekymringsfullt, men det er vanskelig å vite hva som ligger bak. Folk legger svært forskjellige ting i de begrepene, og noen kan oppleve høye krav eller formaninger som maktmisbruk. Samtidig kan det også være alvorlig mobbing og trakassering, sier Heitmann, men viser til at det er kun en prosent som oppgir å ha blitt utsatt for dette og tre prosent som har sett andre bli utsatt for mobbing eller trakassering.

– Når vi tar høyde for at dette ofte er følelsesmessige saker og at toleransen for hva som blir definert som trakassering varierer veldig, er dette lite. Det er vanskelig å unngå helt i en stor organisasjon, mener han.

18 prosent av de spurte sier at de selv har opplevd maktmisbruk i NLM, og halvparten av disse oppgir at det siste gang skjedde i løpet av de siste to årene.

– Jeg tror at dette er påvirket av medieoppslagene i høst. Kanskje ville de fleste her ikke definert sine erfaringer slik for ett år siden. Når det er kommet opp historier i mediene, kan det være enkelt å tolke egne opplevelser i lys av det, og da vokser alvoret i dem. Samtidig er det bekymringsfullt hvis ansatte har mange slike erfaringer, mener Heitmann.

Han mener også at det er vanskelig å sammenligne NLM med andre organisasjoner på disse områdene.

– Det er veldig vanskelig å vite hva som ligger bak. Kulturen i ulike organisasjoner er så forskjellige, sier Heitmann.

 

Fange opp kritikk

Konklusjonen hans er at resultatene er positive for NLMs ledelse, men med noen varsellamper.

– Hvis jeg satt med personalansvar og lederansvar ville jeg tenkt at dette var svært tilfredsstillende. Samtidig avsløres det et potensial for kompetanseheving – spesielt av ledere på forskjellige nivåer. Det kan se ut som de kan bli bedre på å fange opp bekymring og kritikk blant de ansatte.

– Oppfatter du at resultatene tegner det bildet av organisasjonen som har kommet fram i mediene det siste halvåret?

– Nei, det kan jeg umulig si at det gjør – heller tvert imot. Undersøkelsen vitner om at kulturen generelt er god. Samtidig vet vi lite om hvor de mest kritiske svarene kommer fra. Kanskje kan det være en ukultur enkelte plasser, svarer Heitmann.

 

Her kan du laste ned hele rapporten (pdf).

Rapporten ligger også i ressursbanken.