Bistandens rolle i global utvikling
I denne timen skal vi se nærmere på bistandens rolle i den globale utviklingen og debatter knyttet til dette. Avslutningsvis vil vi se på hvilke handlingsalternativer hver og en av oss har for å gjøre verden til et bedre sted.
Kompetansemål:
Plan for timen:
Du trenger:
Læreplan for timen:
DEL 1: Kort introduksjon ved lærer |
Hva er egentlig bistand? Og hva fører bistanden til? I denne videoen får elevene et lynkurs i norsk bistand. Husk å dele klassen inn i grupper før visning, ettersom det kommer en gruppeoppgave inni videoen. |
TID: 15 minutter |
DEL 2: Individuell oppgave (skriftlig) |
1 % av verdens rikeste eier i dag mer enn resten av verdens befolkning til sammen. Og dersom alle skulle hatt samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Norge, ville vi trenge 2,7 jordkloder (til sammenligning med Etiopia, som ville trenge 0,5 jordkloder). Er det noe vi kan gjøre med dette? Utfordre elevene til å skrive ned fem ting som de tror kan bidra til en mer rettferdig verden. Dersom læreren ønsker å vise fram flere eksempler på hvordan verden er urettferdig, anbefaler vi presentasjonen som kan lastes ned under. |
TID: 5-10 minutter |
DEL 3: Hva kan du gjøre? |
På bakgrunn av filmen under håper vi at eleven har fått flere innspill til hvordan han/hun kan bidra til en mer rettferdig verden. Er det noe eleven kan starte å gjøre med det samme? Dersom tid, ta diskusjonen i plenum og utfordre elevene til å begynne å gjøre en forskjell i dag! |
TID: 5-10 minutter |
DEL 4: Oppsummerende Kahoot |
Hva har elevene lært etter tre timer om global utvikling og bistand? Vi har laget en uhøytidelig Kahoot for å oppsummere! |
TID: 5 minutter |