Utviklingsutfordringer: Hvilke har vi, hvilke har vi løst?
I denne dobbelttimen skal elevene lære om hvilke utviklingsutfordringer vi står overfor som verdenssamfunn og hvilke utfordringer vi allerede har løst.
Timene består av til sammen seks moduler, som vist nedenfor. Disse brukes best i sammenheng, men det er også mulig å bruke kun enkeltkomponenter, for eksempel “sjimpansetesten” eller statistikkoppgaven.
Kompetansemål:
Plan for timen:
Du trenger:
Læreplan for timen:
DEL 1: Sjimpansetesten |
Hvor står verden i dag? Elevene skal få prøve seg på en individuell oppgave bestående av seks spørsmål. Testen kan lastes ned her og deles ut til alle elevene. Noen av spørsmålene er kanskje litt vanskelige, og i de fleste tilfellene må nok elevene gjette. De skal krysse av det alternativet de tror er riktig svar. |
TID: 10 minutter |
DEL 2: Forklarende videosnutt |
Elevene får nå se en videoreportasje som forklarer testen de nettopp har vært med på. Reportasjen er produsert av Digni og Misjonssambandet, men benytter seg også av materiale produsert av Gapminder Foundation. |
TID: 10 minutter |
DEL 3: Statistikkoppgave |
Denne er foreløpig ute av drift i påvente av en oppdatert versjon av et statistikkprogram. |
TID: |
DEL 4: Introduksjon til bærekraftsmålene |
Høsten 2015 vedtok FNs generalforsamling 17 mål som verden i fellesskap skal forsøke å nå innen 2030. Alle land representert i FN er forpliktet til å jobbe for å nå disse målene. |
TID: 10 minutter |
DEL 5: Gruppeoppgave |
Formålet med denne oppgaven er å bli kjent med de 17 målene og vise hvor tett de henger sammen med hverandre. Del klassen inn i grupper (maks 4-5 elever per gruppe). Gruppene får i oppgave å lage en prioritering av bærekraftsmålene, og presentere/argumentere disse for klassen. Sammenlign de forskjellige gruppenes prioriteringer. |
TID: 25 minutter |
DEL 6: Oppsummerende film |
TID: 5 minutter |