Landsby i Mali

Samfunnsfag, dobbelttime

Utviklingsutfordringer: Hvilke har vi, hvilke har vi løst?

I denne dobbelttimen skal elevene lære om hvilke utviklingsutfordringer vi står overfor som verdenssamfunn og hvilke utfordringer vi allerede har løst.

Timene består av til sammen seks moduler, som vist nedenfor. Disse brukes best i sammenheng, men det er også mulig å bruke kun enkeltkomponenter, for eksempel “sjimpansetesten” eller statistikkoppgaven.

 

Kompetansemål:

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep.
  • Bruke sammennfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte ei samfunnsfaglig problemstilling.
  • Diskutere begrepne økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom de.
  • Gjøre greie for ulike forklaringer på hvorfor det fins fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden.

 

Plan for timen:

  • En kort test om global utvikling –  hvor står vi i dag?
  • En forklarende videosnutt produsert av Digni og NLM
  • En statistikkoppgave om utviklingen i verden mellom 1990 0g i dag
  • En kort introduksjonsvideo til FNs bærekraftsmål
  • En gruppeoppgave for å vise sammenhengen mellom bærekraftsmålene
  • En oppsummerende video om bærekraftsmålene

 

Du trenger:

  • Projektor
  • PC/nettbrett med internett (lærere og elever)
  • Oppgaveark til alle elevene (“sjimpansetest”)
  • Oppdragsark til gruppene (statistikkoppgave)
  • Ikonsett til gruppearbeid om bærekraftsmålene.

 

Læreplan for timen:

LAST NED LÆREPLAN

DEL 1: Sjimpansetesten

Hvor står verden i dag? Elevene skal få prøve seg på en individuell oppgave bestående av seks spørsmål. Testen kan lastes ned her og deles ut til alle elevene. Noen av spørsmålene er kanskje litt vanskelige, og i de fleste tilfellene må nok elevene gjette. De skal krysse av det alternativet de tror er riktig svar.

TID: 10 minutter

DEL 2: Forklarende videosnutt

Elevene får nå se en videoreportasje som forklarer testen de nettopp har vært med på. Reportasjen er produsert av Digni og Misjonssambandet, men benytter seg også av materiale produsert av Gapminder Foundation.

TID: 10 minutter

DEL 3: Statistikkoppgave

Denne er foreløpig ute av drift i påvente av en oppdatert versjon av et statistikkprogram.

TID:

DEL 4: Introduksjon til bærekraftsmålene

Høsten 2015 vedtok FNs generalforsamling 17 mål som verden i fellesskap skal forsøke å nå innen 2030. Alle land representert i FN er forpliktet til å jobbe for å nå disse målene.
TID: 10 minutter

DEL 5: Gruppeoppgave

Formålet med denne oppgaven er å bli kjent med de 17 målene og vise hvor tett de henger sammen med hverandre. Del klassen inn i grupper (maks 4-5 elever per gruppe). Gruppene får i oppgave å lage en prioritering av bærekraftsmålene, og presentere/argumentere disse for klassen. Sammenlign de forskjellige gruppenes prioriteringer.

TID: 25 minutter

DEL 6: Oppsummerende film

TID: 5 minutter