Nr 4

Å være sammen med Jesus

Zoom-opplegg nr. 4 for barnesamlinger

Vil du ha opplegget som PDF så kan du klikke her

Målgruppe 5-10 år
Mål for samlingen: Barna skal oppleve å bli sett og inkludert i et kristent fellesskap

Barna skal få vite at det er spennene og godt å være sammen med Jesus.

Bibeltekst: Matteus 4;18-20. Jesus kaller sine første disipler

 

Dette trenger du:
• 3 lys
• Skattkiste med Jesusbilde/Jesusfigur, fiskestang/fiskegarn, bibel, båt.
• Filmsnutter:

 

Forberedelse:

Prøv å finne måter å involvere barna på. Er det noen som kan lese bibelteksten, kan en familie ta ansvar for skattkista. Kanskje dere kan leke «finn sauen»

Finn sauen: Spør en familie om de kan vise frem en lekesau på skjermen noen ganger i løpet av samlingen. I begynnelsen av samlingen forteller du at sauen har gjemt seg hjemme hos en av dem som er med. Be dem se etter sauen. Tips om at det kan være lurt å se samlinga på PC, istedenfor mobil, og at de kan velge galeryview for å se alle.

Velkommen:

Bruk litt tid på å snakke med barna. Ha gjerne et opprop der barna kan svare eller vinke inn i kamera.

Tenne lys:

Tenn tre lys samtidig som du sier

Jeg tror på Gud Fader som har skapt meg,
Jeg tror på Jesus Kristus som har frelst meg,
Jeg tror på Den Hellige Ånd som gir meg kraft.

Sang:

Oppfordre barna til å synge og danse hjemme. Del skjerm og vis denne musikkvideoen.

Gud er så glad i meg – Jarle Waldemar - YouTube

Skattekiste

Vis frem tingene fra skattkisten. Disse er et hint til hva bibelfortellingen handler om.

Jesusbilde/Jesusfigur, fiskestang/fiskegarn, bibel, båt.

Henteoppgave: Hvem er Jesus

I dag lurer jeg på om dere kan hente og vise fram et bilde av Jesus. Kanskje du har en bok der det er bilde av ham? Dere har 2 minutter fra nå.

Kommenter og spør om det som barna viser.

Bibelformidling:

Les bibelteksten Matteus 4; 18-20. Jesus kaller sine første disipler

Da Jesus sa «Følg meg» til Simon Peter og Andreas, så la de bort de de holdt på med, og siden da var de Jesus sine disipler. Mens Jesus levde på jorda var det mange som ville være der han var. Når Jesus snakka, så syns de som hørte på at han sa så mye klokt. Og så hjalp han mange slik at de kunne bli friske. En gang kom det så mange som ville høre på ham at han måtte finne på noe lurt, for de hadde jo ikke mikrofon da Jesus levde. Følg med på filmen og se hva Jesus gjorde sånn at alle skulle få se og høre ham.

Del skjermen og vis filmen om Jesus og Peters fiskefangst. MAX 7 - Jesus og Peter fisking 

Det må ha vært ganske spennende å være vennen til Jesus mens han levde på jorda. Jeg skjønner godt at det var mange som kom til ham. Tenk å være vennen til en som er Gud, som kan fortelle mye som er både klokt og spennende og som kan gjøre sånne ting som egentlig ikke går an- som for eksempel at disiplene plutselig kunne få masse fisk.

Vi kan også være sammen med Jesus. Jesus er overalt, og det betyr at vi kan snakke til ham når som helst. Og vi kan be Jesus om hjelp til det vi trenger hjelp til.

Sang:

Oppfordre barna til å synge og danse hjemme. Del skjerm og vis denne musikkvideoen.

Søk først Guds rike - YouTube

Blåse ut lysene:
Spør om et av barna vil hjelpe deg med å blåse ut lysene. Velg en som må gjøre seg klar. Hold kamera på pc mot lysene, pass på at du ikke vises, tell til tre og blås ut lysene sammen med barnet.

 

Zoom-tips:

Hvis du ikke har holdt zoom-møte før kan det være lurt å finne en eller to som du kan prøve deg litt på i forkant. Finn ut hvordan du kan dele skjerm og være sikker på at lyden på filmen også spilles av hos den andre. Finn ut hva som er forskjellen på de forskjellige visningene, og se på hvordan du kan mute deg selv og andre. Husk at det ikke er så farlig om noe ikke går helt etter planen. Ha som mål at barna skal få se og snakke med deg i løpet av samlingen. Det kan du få til selv om det noen ganger blir litt tull med lyd og skjermdeling.


Opprette møte:
Velg bort waiting room og gå inn på advanced options og velg: allow participants to join anytime. Da slipper du å passe på å slippe inn deltagerne.


Dele film:
For at de andre deltagerne skal høre lyden på filmen du deler må du huke av for «share computer sound». Det finner du nederst til venstre i boksen der du kan velge hva som skal deles.
Hvis du trykker på fullskjermknappen på youtubefilmen etter at du har valgt å dele skjerm, er det fortsatt youtubesiden som deles, ikke filmen. Velg først fullskjerm og del etterpå.


Manus på skjerm:
Du kan lage et langt smalt manus som du kan ha åpent på skjermen ved siden av zoom-vinduet. Kopier teksten du skal si inn i et Word-dokument. Ved å forstørre opp skrifta og minske zoomen (nederst til høyre i Word) får du et smalt og lesbart manus.