– Her får barna tett oppfølging, sier Sølvi Kongestøl Mongstad, som er lærer på en skole med 38 barn.
«Og hvis du føler deg trist og lei kom til meg» synges det fra klasserommene til småtrinnet. Barna synger den hver morgensamling, og teksten understreker ønsket til de ansatte ved NCS om å være en skole som er trygg og romslig. «Om vi står sammen, sammen, det er mye vi får til».
– Vår skole er liten og klassene små, så her får elevene tett oppfølging, sier Sølvi Kongestøl Mongstad.
På en av benkene sitter en elev og leser sakte gjennom en tekst for læreren, mens en annen lærer er med barna til skolebiblioteket for å finne nye bøker å lese.
Kongestøl Mongstad er kontaktlærer for 4. klasse ved NCS, ny i august, og allerede i gang med en travel skolehverdag. Hennes mann, Øystein Mongstad, er fersk rektor.
– Det er gøy å jobbe her, vi har mange kjekke unger på skolen. Og det er intenst, legger Kongestøl Mongstad til. Hun er utdannet allmennlærer for grunnskolen, men all hennes arbeidserfaring er fra Framnes videregående skole, der elevene til sammenligning er litt mer selvstendige og selvgående.
Her på NCS flyr stikkballen over banen i friminuttet og fryderopene gjaller når den treffer, noen av barna øver på årets Blime-dans – «I vår vennesirkel er det alltid plass» – og en gruppe fra småtrinnet leker rollelek utenfor biblioteket.
Tre av Mongstad sine fire barn er også elever på skolen, og har funnet seg til rette på sin nye, lille skole.
–De synes det er fint med små forhold, selv om de savner venner på sin gamle skole.
Men hvorfor ønsket læreren med 18 års erfaring fra videregående skole å bli en del av denne skolen, i denne byen, dette landet og kontinentet?
– Vi kjenner flere som har jobbet her og som synes det er spennende og givende, og vi visste at det var behov for folk med vår kompetanse, svarer Kongestøl Mongstad. Hun viser også til eventyrlyst:
– Det er sunt for barna våre å oppleve hvordan livet er utenfor Norge.
Som lærer på NCS opplever Kongestøl Mongstad at noe av det viktigste hun gjør er å formidle likeverd for alle mennesker til den sammensatte elevflokken.
– Vi ønsker å rettlede elever til gode valg uten å møte dem med trusler og fysisk avstraffelse, slik de gjerne har blitt møtt i andre sammenhenger.
Kongestøl Mongstad ser også skolen som en liten del av norsk innvandrerarbeid, siden mange av elevene er barn av somaliske innvandrere til Norge, og sannsynligvis vil flytte tilbake til Norge på et tidspunkt. Skolen er interkulturell, og her får både elevene og deres foreldre nære venner blant andre nordmenn – innvandrere og ikke.
– Vi bevarer kontakten med norsk språk og kultur, samtidig som vi blir kjent med livet i Kenya.