Olav Vestbøstad

Håper på god strategisamtale

Misjonssambandet sin nye strategi skal vedtas på generalforsamlingen i 2022. Prosessen rundt strategien har pågått i lengre tid. – Utfordringen er at vi ikke har gjort det på denne måten før, sier prosjektleder for strategiarbeidet.

I nyeste utgave av Vitnepodden er temaet Misjonssambandet sin nye strategi. Den skal vedtas på kommende generalforsamling (GF), og være organisasjonens strategidokument frem mot 2032.

– Utfordringen er at vi ikke har gjort det på denne måten før, forklarer Vestbøstad i podkasten, – ofte er det en mindre gruppe som utarbeider noe som organisasjonen skal vedta og implementere. Vi har denne gangen forsøkt å gå ganske åpent inn, og involvere mange i en bred prosess.

SE VIDEO: Hva fikk en gutt på Fitjar til å få misjonsglød? Se Vitnepodden her

 

– Mer maraton enn sprint

På GF 2018 deltok hundrevis av deltagere i gruppearbeid hvor de kunne gi innspill til den kommende strategien.

– Vi har fått tilbakemeldinger om at gruppearbeidet føltes meningsfullt. Mange som ikke kunne tenke seg å ta ordet under GF, fikk da muligheten til å si sin mening. Vi har tatt vare på alle dataene, og har brukt noen av innspillene vi fikk derfra, sier Vestbøstad. – Vi har brukt lang tid på denne prosessen. Det er mer maraton enn en sprintøvelse.

 

Klima og bærekraft skaper engasjement

Vestbøstad er også spent på samtalene rundt punktet som omhandler bærekraft og klima. Det er første gang Misjonssambandet tar det med i et slikt strategidokument.

– Klimaperspektivet er et punkt vi har fått mye tilbakemeldinger på. Alt fra begeistring til mer tvilende til om det bør være med i vår type strategi. Men vi opplever det som noe vi må ta på alvor i et dokument utarbeidet mot 2022.

LYTT: Er en misjonsstrateg også strategisk på fritiden? Lytt til og abonner på  Vitnepodden her.

 

Skal oppleves relevant for mange

Vestbøstad håper at dokumentet skal oppleves relevant for flest mulig og gi en felles retning og nødvendig fokus når hverdagen innhenter alle og enhver.

– Utfordringen er at strategidokumentet vi jobber med nå, ser noe annerledes ut enn de tidligere. Vi har fått høre at det er tynt på mange ting. Man er kanskje vant til at et strategidokument skal være på 15 sider pluss og ha en solid bibelteologisk innledning og gode historiebeskrivelser. Men det blir fort et omfattende dokument. Nå har vi landet på et fem siders dokument, sier Vestbøstad.

For mer av samtalen rundt strategidokumentet, lytt til podkasten under: