«Mine drømmer for 2023 er at alle som går på skolen vår skal oppleve at de blir sett, hørt og elska,» skriver en lærer ved NCS i Nairobi.
Nå kan vi juble, i denne julenatt, for med ditt mot, vår venn, har du gitt oss håp igjen!» Sangen Julenatt har vi sunget gjennom adventstiden på NCS (Norwegian Community School). Den er fra filmen Julenatt i Blåfjell, oghar minnet meg på håpet vi venter på i adventstiden.
Hver morgen i desember startet med felles adventssamling på NCS, og julefreden fikk senke seg etter en hektisk høst.
Under samlingene våre har vi fått høre og se juleevangeliet fortalt på ulike måter og hørt fortellinger som formidler verdier vi ønsker å gi til våre elever.
På samlingene har vi også trukket en lapp fra boksen med utfordringer i; enten en lek vi skal leke sammen, eller en utfordring til både voksne og barn, slik som; «fortell en person hvorfor du liker å leke med ham/henne», «si hei til noen du ikke kjenner», «redd jorda; plukk søppel!» og «lag noe fint til noen eller gi bort en ting til noen».
Vi snakker om disse utfordringene, og hvorfor det er viktig å være gode mot hverandre.
Som lærere kommer vi tett på elevene, og har muligheter til å formidle gode verdier til dem, og gjennom slike samtaler og utfordringer får vi gitt noe videre til våre elever i adventstiden.
Ikke minst i KRLE-timene har jul blitt markert. Gjennom KRLE får elevene lære om ulike kulturer, religioner og hvordan vi kan leve i samfunn med hverandre på tvers av livssyn, tro og meninger.
Jeg er kontaktlærer for 2. og 3. klasse med til sammen seks elever med norsk, kenyansk og somalisk bakgrunn, både kristne og muslimer. En god liten gjeng med morsomme og fine personligheter.
Disse barna har så mange tanker og spørsmål om liv og tro, og jeg blir gang på gang forbauset over hvor reflekterte de er, og hvor mye de tenker på fremtiden. Dette er en av grunnene til at jeg er så glad i faget KRLE, for i de timene får vi mulighet til å ha gode samtaler rundt tro og liv.
På NCS prøver vi å undervise om religiøse høytider når høytidene finner sted, og i desember lærte vi om hvorfor kristne feirer at Jesus kom til jorda som et lite barn. Vi leste juleevangeliet, lærte om hvordan kristne feirer jul, og snakket om at ikke alle feirer jul. Elevene er, som meg, veldig glad i KRLE, og de lytter godt når jeg forteller fortellinger fra religionene.
Tradisjon tro har NCS hvert år juleavslutning, hvor familie og venner er invitert. I år var vi til sammen rundt 100 mennesker, både små og store. Det ble en skikkelig fin avslutning på dette semesteret, med god mat, nye bekjentskaper, gode relasjoner, nisse-besøk, sang rundt juletreet, og ikke minst; elevene leverte et heidundrende juleshow for et gira publikum.
Det var skuespill, sang og dans, og elevene gav alt de hadde! Det var rørende, spesielt da hele skolen avsluttet med å synge sangen vi hadde øvd så lenge på: «Du lille hjerte, i denne julenatt, gir du oss trøst og glede og fred. Nå kan vi juble, i denne julenatt, for med ditt mot, vår venn, har du gitt oss håp igjen!»
Jeg er så stolt av gjengen vi har på NCS nå, og mine drømmer for 2023 er at alle som går på skolen vår skal oppleve at de blir sett, hørt og elska!
Marie
NCS er en norsk, offentlig skole i Nairobi, eid av Misjonssambandet, fylt opp med 40 elever og flere på venteliste. Elevene har norsk, kenyansk og somalisk bakgrunn.
Følg gjerne Norwegian Community School på Facebook, og husk på oss i hverdagen. Det setter vi stor pris på!