Bilde av indonesiske studenter

Dele liv

Hver eneste dag får vi lov til å være på jobb med disse, dele utfordringer, gleder og generelt snakke om livet sammen.

En svak vind sniker seg inn på området, sola har akkurat kommer over fjelltoppene, og danner nydelige skygger inn på den nyåpnede kafeenKaffemaskinen er varm, vaskefilla stryker over gulvet og strandstolene blir plassert under kokosnøttrærneDet er mandag morgen og tredje dagen vi har åpen kafé. Menyen vår har nylig blitt testet og godkjent av 19 Teft-elever fra Fjellhaug bibelskole som har bodd på hotellet ti uker.  
 
Business. I Indonesia driver Misjonssambandet et hotell og en kafé, dette går under strategien BAM (Business as Mission)Misjonssambandet har de siste årene ønsket å satse mer på denne type arbeid, da vi beveger oss inn i mer sensitive områder hvor vi ikke nødvendigvis har lov til å være som tradisjonelle utsendinger.  
Du leser kanskje dette og tenker, “hvorfor skal Misjonssambandet drive med business?” Er det noe misjon i det?  Jeg har lyst til å snu spørsmålet og si, “Hvorfor skal ikke Misjonssambandet drive business?”  

Det er svært populært for folk fra hele verden å drive business i Indonesia. Med andre ord, vi er ikke de eneste som gjør det. Og for lokale folk og myndigheter er det helt naturlig at vi som nordmenn ønsker å investere inn dette nydelige landet. På grunn av dette er det helt naturlig at vi er her, og jobber her.  

Relasjoner. Et annet nydelig aspekt, og trolig det aller viktigste, er at et hotell og en kafé kan ikke drives uten mennesker. Vi trenger ansatte og vi trenger kunder. Vi må også forholde oss til nærmiljøet og ledere i samfunnet. Alle våre ansatte er lokale, og tilhører det folkeslaget som vi jobber blantHver eneste dag får vi lov til å være på jobb med dem, dele utfordringer, gleder og generelt snakke om livet sammen. Ved å ha en arena som et hotell/kafé, så kommer de til oss, istedenfor at vi har gått til demdette gir muligheter.  

En faktor til jeg har lyst til å nevne, er muligheten et hotell gir oss til å motta troende gjester fra hele verden. Vi er overbevist om at troende turister på besøk i det lille samfunnet hotellet vårt er en del av, kan gjøre en stor forskjell. Ved å være til stede, se mennesker, be for plassen og de man møterkan det plantes frø som senere kan vokse. 

Redskap. I løpet av disse årene som Misjonssambandet har drevet hotell i Indonesia har vi fått flere gode samtaler med våre ansatte etter vi har hatt besøk av som for eksempel TeFT. De er nysgjerrige på hva som er grunnen til at disse gjestene fra Norge er annerledes enn veldig mange av de andre turister som tar turen til dette vakre landet. Disse spørsmålene kan føre til veldig mange spennende samtaler. Og når vi får spørsmål, har vi lov til å svare. Som turist i landet, kan du også snakke friere enn oss som jobber i landet kan gjøre.  
 
Vi ser ufattelig mange gode muligheter ved å drive med business som redskap for å nå mennesker med evangeliet.  

Utsending i Indonesia