intro JEg Tror

Jeg tror

I denne andaktserien fokuserer vi på det sentrale i kristen tro: Hvem er Gud? Hva vil det si å tro? Hvorfor døde Jesus på korset? Er jeg kristen?

Hver andakt vil legge opp til varierte formidlingsmetoder; slik som åpningsaktiviteter, plenumsamtale, gruppesamtale, formingsaktiviter, leker og minnevers.

Tweensgrupper er forskjellige. Noen grupper har barn med mye kristen kunnskap, andre har liten kristen bakgrunn. I noen grupper er det kultur for å bruke mye tid på andakt, samtale og kristne aktiviteter. Mens i andre grupper er det vanskelig å få barna til å samle seg om en to minutters appell. Dersom andaktsopplegget er for omfattende for din gruppe, går det an å gjøre et utvalg på hvilke poeng du ønsker å fokusere på. Det går også an å dele andaktene over flere samlinger.

Erfaring med tweensarbeid viser at denne gruppen ofte trives med å filosofere over de store spørsmålene. Samtalegrupper er derfor en arbeidsform som mange opplever at fungerer godt med denne gruppen, selv om det kan kreve litt innkjøring. Det er viktig at hver samtalegruppe har en leder, enten en voksen leder eller en eldre tenåring under veiledning av en voksen.

I den grad det er mulig, anbefaler jeg at barna har egne Bibler som de bruker aktivt. Det kan for eksempel gjøres ved å hjelpe barna å slå opp på minneverset, og streke under dette. Hvis det er praktisk vanskelig at barna bruker egne Bibler i din gruppe, kan dere for eksempel legge til rette for å vise bibelversene på storskjerm i stedet.

Det er viktig at dere tar dere tid til å be sammen med barna. Jeg har ikke forberedt en ferdig, skriftlig bønn til hver samling. Men jeg anbefaler at dere forbereder bønnen litt, for å gjøre den så kort og enkel som mulig. Dere kan velge mellom å be mens dere er samlet i plenum, eller å be i samtalegruppene. Finn gjerne inspirasjon til ulike bønneformer i kapitlet om Trospraksis.